zondag, september 17

konnichiwa (update)

beste vrienden, aanschouw mijn eerste blog vanuit Japan!

13 september
Dinsdag 13 september zijn we (de meisjes want de jongens verblijven in een andere dorm) rond de middag Japanse tijd gearriveerd in onze dormitory (een knalpaars nieuw gebouw) na een zware reis van in totaal zo'n 16-tal uren. We moesten toch een redelijk grote afstand sleuren met onze bagage vanaf het station naar de dorm en bovendien regende het. Toen we aankwamen kregen we echter niet de kans om even te rusten of om ons te verfrissen want we werden meteen aan onze roommates voorgesteld. Met alle goede bedoelingen nodigden zij ons meteen uit om iets te gaan eten, maar eigenlijk wilde we liever even rusten of ons verfrissen natuurlijk. Uiteindelijk ben ik dan rond 5 uur smiddags gaan slapen om dan om 5 uur smorgends klaarwakker te zijn en me nog uur bezig te houden met het invullen van sudoku's aangezien er niets anders te doen was.


de 6 Belgjes/de dorm

Mijn roommate en de dorm zelf vallen heel goed mee. Op elk verdiep is er een keuken, douchekamer, kamer met wc's, een kamer met wasmachines, een kamer om je gezicht te wassen en tanden te poetsen en dergelijke en een lounge met tv. op de benedenverdiep is er een japanse onsen, een bibliotheek, een restaurant en zijn er japanse kamers met tatamimatten (die kunnen enkel op aanvraag gebruikt worden). Mijn kamer is ook veel groter dan ik had verwacht. Ik schat dat ze zo'n 25 vierkante meter is maar we delen ze natuurlijk wel met twee (fotootje van mijn roommate volgt later wel).


mijn kant/de hele kamer

14 en 15 september
De dag na aankomst hebben we dan een deel inkopen gedaan zoals shampoo, tas, glas, bord, bestek, waspoeder en dergelijke want dat is allemaal nodig en niet voorzien. Dedag daarna hebben we een rondleiding gekregen op de universiteit en ben ik me gaan aansluiten bij de national health insurance en gaan registreren als buitenlander op het stadhuis. Al deze zaken zijn heel goed begeleid door zowel universiteit als dorm wat me zeker geruststelde in het begin.

16 en 17 september
Gisterenmorgend zijn we voor 2 dagen vertrokken op field trip met de buitenlandse studenten om ons "inzicht in Japan te vergroten". We vertrokken rond 9 uur smorgends met de bus naar Kyoto (zo'n uurtje rijden) waar we eerst een museum bezochten over twee Japanse wetenschappers, vader en zoon, die vrij veel uitvindingen of aanpassingen van uitvindingen op hun naam hebben staan. Daarna zijn we lekker gaan eten in de gezellige straatjes van Kyoto waarna we onze eigen Japanse waaier konden schilderen. Nadien namen we de bus richting het Biwa-meer, het grootste meer van Japan. Daar vlakbij hoog in de bergen gingen we met een liftje naar ons traditioneel Japans hotel (ryokan). Eerst genoten we er van een overheerlijke Japanse maaltijd, nadien speelden we een spelletje bingo (waarmee ik nog een fotokader heb gewonnen) en daarna genoten we van een zeer ontspannend Japans bad.


de meisjes in yukata/bergen bij het Biwameer

Vandaag bezochten we in de voormiddag een museum over de werking van de sluizen van het biwa-meer en dergelijke maar door de korte tijd die we er waren en door de technische Japanse woordenschat enzovoort vond ik dat eigenlijk niet zo de moeite waard. Nadien namen we weer de bus, deze keer naar de berg Hieizan waar de Boeddhistische tempel Enryakuji zich bevindt. Veel tijd om rond te lopen hebben we er niet gehad, maar we hebben er wel van een heerlijke vegetarische maaltijd kunnen genieten aangezien monniken geen vlees of vis mogen eten. (voor de rest is het hier in Japan heel moeilijk om vegetarier te zijn aangezien bijna alle gerechten vlees of vis bevatten...).

dikke kus en groetjes vanuit Japan!!

Posted by tummyfish at 08:11 2 comments

2 Comments:

At 9:37 a.m., Blogger Jipo said...

Hmm, das wel`n schoon kamer da gij daar hebt. Ivm die kamer is der een scherm in`t midden om jullie beide kanten van elkaar af te scheiden? want kzie op die foto iets da daarop lijkt.

Hoe lukt`t ondertss btw met het vinden van vegetarisch eten? Bij ons in`t gebouw zit ook een meiske da vegetarisch is en daartegen hebben ze gezegd da`t in Japan toch moeilijk is om vegetarisch eten te vinden (wa lijkt op wa gij lijkt te ondervinden).

 
At 12:26 p.m., Blogger tummyfish said...

hoi kevin,
er is inderdaad een scherm dat mijn deel van dat van Ayaka scheidt; soms is dat wel eens nodig :)

De eerste dagen heb ik het volgehouden om vegetarisch te eten. Maar we werden nogal vaak getrakteerd op etentjes waar niets vegetarisch bij was en dan heb ik t moeten opgeven. Vegetarisch eten is hier weinig en duur.

zo zie je maar...

 

Een reactie posten

<< Home