woensdag, oktober 4

het laatste nieuws

Vandaag ben ik 3 weken in Osaka en dus is het hoog tijd om mijn blog weer een beetje up te daten. Ik ben ondertussen helemaal gesettled en er is niets dat ik hier nog mis (let op, materieel gezien natuurlijk!!) Vorige week heb ik een fiets gekocht, zondag een gsm en sinds maandag heb ik eindelijk ook internet op mijn kamer!! Maar niet getreurd, het klinkt allemaal heel duur maar ik heb, eveneens sinds maandag, een jobje als lerares Nederlands en Engels.

gsmnummer: (+81) 080 5338 1337
email op mijn gsm: woutersjudith@ezweb.ne.jp

30 september
Zaterdag ben ik met Ayaka (mijn roommate), Aoi (mijn buurmeisje) en Hilde naar Umeda getrokken. Ayaka en ik hadden een router nodig om internet te kunnen delen op onze kamer anders zou het een te dure zaak geworden zijn, Hilde had een webcam nodig. Dé plaats bij uitstek om dergelijke dingen te kopen is Yodobashi, een electronicagigant van formaat. We hadden dus snel gevonden waar we naar zochten.



Onze volgende stop was crèmerie "31". Het is te vergelijken met Ben&Jerry's in België maar dan met veel meer smaken om uit te kiezen en het is ook iets goedkoper. Na het ijsje was het richting shoppingcenter. Daar vindt je op de bovenste verdieping een grote game hall waar je echt alles kan doen: water splash (zoals in Walibi, maar dan binnen), allerlei videospellen spelen, fotos trekken, in een reuzenrad gaan (dat aan het shoppingcenter is gebouwd), drummen enz... We hebben er eerst "perikura" genomen: dit zijn kleine fotootjes waar je met een aantal personen in vreemde houdingen opstaat en die je dan nadien versiert met opschriften enz.. Hoe voller de foto's versierd (en verpest) zijn hoe beter naar de normen van de meisjes hier. Nadien wilde ik per se een drumspel uitproberen wat ik tot tweemaal toe gewonnen heb en nadien hebben we nog een ander spel gespeeld waarvan ik de naam vergeten ben. Het was in ieder geval heel erg leuk.


ik en Ayaka / versieren van de "perikura"

Ayaka moest op tijd naar haar "baito" (studentenjob) dus lieten Ayaka en Aoi ons achter in de reusachtige shopping mall tussen een honderdtal klerenwinkels. Het gevolg daarvan is dat Hilde en ik goed gewinkeld hebben en ook "wat" centjes hebben uitgegeven. Oeps! (het mocht wel want zoveel kleren hadden we absoluut niet bij...)

Ook wij moesten op tijd terugkeren naar de dorm want 's avonds werden we officieel verwelkomd in de dorm met een heuze welcome "party". Naar Japanse normen houdt dat in dat alle buitenlandse studenten en hun roommates op een rij gaan staan en de buitenlanders zichzelf en hun roommate snel voorstellen (voor de zovéélste keer). Als dat gedaan was toostten we met een glaasje thee (geen alcohol, oh nee!) op een goed jaar in de dorm en dan was het aanvallen geblazen! Er stonden 2 grote tafels gevuld met lekkere gerechten waarvan we zoveel konden nemen als we wilden.


Hilde, ik en het eten / Ayaka, Aoi, Hitomi

Na het eten hadden de Japanse meisjes een spel georganiseerd. Je werd in groepen verdeeld per verdiep en uit elke groep moest iemand iets tekenen, zoals bijvoorbeeld Mickey Mouse. Het verdiep met de beste tekening kreeg dan een punt en het verdiep dat na 5 verschillende opdrachten het meeste punten had won 2 zakken vol koekjes en snoep. Het is het verdiep van Hilde geworden... :( (Ik gun het haar natuurlijk wel)


tekenwedstrijd / wij en enkele Japanse meisjes

Na ongeveer twee uur was het feestje al gedaan en dan ben ik nog wat voor school gaan werken want het was nog maar 8 uur. Feestjes lopen niet uit in Japan, hoe leuk ook!!

1 oktober
Zondag waren we van plan om nog een tempel in de buurt en een kruidentuin vlakbij te bezoeken, maar de regen was een beetje een spelbreker. Bovendien kwamen de mensen van het internet bij Hilde langs om een contract te tekenen. Dan zijn Ruben, Michael en ik maar een chocomelk gaan drinken en een cakeje gaan eten.

Nadien had ik een afspraak met mijn eerste leerling. Ik had afgesproken met Yoshiko om 4 uur aan het station vlakbij. Yoshiko is een 26-jarige Japanse die dolgraag Nederlands wil leren omdat ze een Belgische vriend heeft. Om 4 uur pikte ze mij op aan het station en dan zijn we samen een theetje gaan drinken om te bespreken wat ze juist verwacht van de lessen, haar niveau te bepalen en af te spreken welke dagen ze les wil volgen. Ze vertelde me dat haar vriend haar enkel vreemde dingen had aangeleerd en dat was inderdaad zo. Het enige wat ze me in het Nederlands wist te vertellen was "Oppassen want anders krijgt ge op uw bakkes", "schol" en "lekker". Nadien zijn we nog gaan zoeken voor een Nederlands tekstboek dat we eventueel zouden kunnen gebruiken voor de lessen, maar dat vonden we niet. Ik heb er dus eentje bij amazon besteld. (gisteren was de eerste les en ik moet zeggen dat haar uitspraak bijzonder goed is!!!)

Voor de rest heb ik al flink mogen studeren want tegen elke les Japans moet ik de kanji (Chinese karakters) uit de tekst van de vorige les leren en er een testje van afleggen. Bovendien moeten we ook tegen elke les een paar teksten lezen. Het wordt wel zwaar dit jaar, maar dan leren we bij he!!!

Posted by tummyfish at 09:24 5 comments

5 Comments:

At 12:07 a.m., Anonymous Anoniem said...

hoi judepoke,

ge verveelt u duidelijk ni in japan.
goed dat ge een baito gevonden hebt, dan kunt ge mijn trip naar japan sponsoren!
hebt ge geen dance dance revolution in de arcades gevonden? ik heb nog goed geoefend.

good day

 
At 11:40 a.m., Anonymous Anoniem said...

Jude !!!!

Amai alsek veel geld en tijd zou hebben, zou ik zeker eens willen langskomen. Bevalt het leven je daar? Zijn daar ook leuke festivallekes, zoals Hove Live ;) ? Feesjes?? :P
Materieel gezien mis je niets.. mij dus wel ;) :P

Hihi soit .. kben aant zeveren :)
Seg hoeveel uur schilt het daar met hier?

Baabbaaaiii !!

Kissss

 
At 1:07 p.m., Blogger tummyfish said...

Hoi kenpowk en jillemie,
leuk dat jullie mijn blog volgen!!!

Kenpowk: Ik mis u!!! Ik heb nog geen dance dance revolution gevonden, maar ik ben wel op zoek! Ik moet natuurlijk mijn stepamnia skills onderhouden voor wannneer we onze battle houden in februari of april! Wees al maar bang!

En Jillemie: ja ik mis u ook natuurlijk :) Het is hier 7 uur later in Japan. En als ge geld en tijd hebt, zeker afkomen. In de kerstvakantie of augustus bijvoorbeeld. En om op je vraag van de festivalletjes en feestjes te antwoorden: er zijn hier heel veel festivals, feestjes, concerten om naartoe te gaan!

dikke kus aan allebei (en al de rest die dit leest)

jude

 
At 5:42 p.m., Anonymous Anoniem said...

Heelaba!


Die vriend van uw Yoshiko-kouhai lijkt mij wel een komische bleekscheet te zijn. "Oppassen anders op uw bakkes" => Ik lig plat van het lachen! Noem nog meer van dat gezever op. Voorts lijkt er geen einde te komen aan de schransorgieën! Raad eens wat ik mis: die momenten waarop we allebei niet van de honger maar uit pure snoeplust datzelfde behoefte aan een lekkernei deelden en die dan ook zonder schroom gingen halen en genietend van de verlossende aroma's naar binnen schrokten. Maar wees toch niet te gulzig, anders kom je als bibendum terug van Japan.

Greetz en pits!

Kutkind Pawaaaaa-!

 
At 2:56 p.m., Anonymous Anoniem said...

woooot
nice shiiiit~
ayaka looks hot LOL

didi :D

 

Een reactie posten

<< Home