woensdag, oktober 18

Shikoku: Matsuyama en Drum Festival

Wat heb ik de laatste tijd uitgespookt? Zowat vanalles!

Hetgene wat zeker vermeldenswaardig is: My First Time Karaoke en twee zware maar leuke nachten op het World Commercial Festival in Osaka. Hilde heeft daar twee mooie en gedetailleerde posts over gemaakt dus ik verwijs jullie graag door naar haar blog. Deze twee activiteiten zijn heel leuk geweest, maar hebben me vooral een verstoord bioritme bezorgd!


ayaka en aoi in de karaoke / tinne en ik op het CM festival

Daarbuiten heb ik nog hard geleerd voor mijn kanjitesten tweemaal per week (geloof het of niet), hebben we een interessante uitstap gemaakt naar het gerechtsgebouw in Osaka in het thema van onze lessen Japans Recht - waar ik voor de eerste keer echte Yakuza van dichtbij heb kunnen bewonderen - heb ik de dagdagelijkse dingen gedaan zoals wassen, inkopen doen en heb ik bijna elke avond genoten van een traditioneel Japans bad (heerlijk is dat om de dag af te sluiten!).

Maar nu meer over de afgelopen twee dagen

16 september
Maandagmorgend zijn Ayaka en ik vroeg vertrokken met de trein richting Shin-Osaka, een station dat op een luchthaven lijkt, om daar de shinkansen te nemen naar Matsuyama in Shikoku. Eerst kochten we omiyage of een souveniertje want in Japan is het de gewoonte om bij een eerste ontmoeting een cadeautje te geven. Daarna kochten we onze lunch voor op de trein en dan waren we klaar om 4 uur stilzitten tegemoet te gaan. Ik wilde niet slapen zodat ik kon genieten van het uitzicht en ik heb er inderdaad van genoten. Vooral het oversteken van het hoofdeiland Honshu naar Shikoku over de Japanse binnenzee was adembenemend. (mama en Ronny: we gaan daar zeker een fietstochtje maken eind maart!!)

Aangekomen in het station van Matsuyama wachtten Ayaka's grootouders ons op (kant van de papa). Ze waren heel vriendelijk en stelden me allerlei vragen omdat ze het zo bijzonder vonden dat ik Japans studeerde. Vooraleer we naar Ayaka thuis gingen, stopten we bij de tobeyaki oftewel Tobe Pottery. Het is een traditioneel Japanse pottebakkerskunst met eenvoudige schilderingen in blauwtinten. Hier konden we onze eigen tas, bord, kom beschilderen. Ik koos voor iets om op te hangen tegen mijn muur en schilderde bloemen. Ik heb een beetje geblunderd maar ben toch blij met het resultaat!!! Ik dacht dat we het na een uurtje bakken in de oven mee naar huis zouden krijgen, maar we krijgen het pas binnen een maand opgestuurd helemaal vanuit Matsuyama omdat het veel malen gebakken moet worden om een mooi resultaat te bekomen. Ik ben heel erg benieuwd naar mijn creatie!


onze creaties / echte Japanse tobeyaki

Vervolgens reden we naar Ayaka thuis waar ik alvorens van een heerlijke maaltijd te genieten met Ayaka en haar hond Lion een wandeling naar het strand maakte. Het was prachtig want de zon was net aan het ondergaan en tegen dat we aan het strand aangekomen waren hadden het water en de lucht alle kleuren van de regenboog. Het uitzicht werd nog eens zoveel mooier door de bergen die ons omringden. Spijtig dat ik mijn camera vergeten was, maar je kan je er wel iets bij voorstellen veronderstel ik!


ik en Lion

Terug aangekomen en een beetje moe werd ik weer helemaal wakker van het heerlijke eten. Er was vis, vlees, groentjes, rijst en gedroogd zeewier. De bedoeling was dat je een velletje zeewier nam, er wat rijst op legde en dan groentjes en vlees of vis naar believen en vervolgens rol je dat op tot een soort cilinder. Als nagerecht was er meloen, heel erg duur in Japan!! Maar het was nog niet gedaan. Toen de tafel nog maar net afgeruimd was, werd er opnieuw plaats gemaakt deze keer voor Japanse thee (poederthee zoals bij de theeceremonie), wagashi of Japanse cakejes en pralines die Ayaka haar vader speciaal was gaan kopen omdat ik Belg ben (aan 2 euro per stuk). Ik was natuurlijk heel blij, maar mijn buikje zat echt wel vol!


Ayaka's familie aan tafel / pralines

Na het eten hebben Ayaka en ik nog naar een filmpje gekeken, dan was het in bad en dan recht in bed want de volgende dag zou weer een zware dag worden!

17 september
Om 8 uur was ik opgestaan en om kwart na 8 stond er al een heerlijk ontbijt gereed op tafel. Wanneer dat op was (moeilijk moeilijk om zoveel te eten als je nog maar net wakker bent) was het tijd om te vertrekken naar het station om de trein te namen naar Niihama waar het Drum Festival of Taiko Matsuri te doen was. Het festival dateert van de 17de eeuw en wordt gedurende drie dagen gehouden in oktober. Elke wagen weegt zo'n 3 ton en is gewoven met gouden en zilveren draden. Binnenin is er een grote drum die bespeeld wordt en voor de buitenkant moet je de foto's eens grondig bekijken. De wagen wordt gedragen door een dertigtal mannen. Vooraleer we de trein namen heb ik van Ayaka's moeder nog sweet potatoe cakes gekregen een specialiteit van de streek. Wanneer we dan met de trein aankwamen in Niihama wachtten Ayaka's grootouders langs moeders kant ons op. Zij brachten ons met de auto naar de plaats van het festival want het zou snel beginnen.



vanuit de trein / Taiko-dai

Aangekomen was ik meteen overweldigd door het aantal mensen, er waren naar het schijnt zo'n 150 000 toeschouwers. Het festival duurt dagelijks tijdens de middag van 12 tot 4 en savonds van 7 tot 9. Eerst waren de kinderen uit de naburige scholen aan de beurt. Zij bereidden zich voor om later ook volwaardige deelnemers te worden. Ik moet nog vermelden dat enkel mannen kunnen deelnemen tot Ayaka's spijt die bijna 4 uur lang heeft gezegd hoe hip het wel niet was en hoe graag ze wel niet wilt deelnemen! Niets aan te doen of in het Japans: しかたがない. Na 4 uur rechtstaan, want er was geen zitplaats meer, was het tijd voor een klein wedstrijdje als afsluiter. De 18 deelnemende wagens moesten zo lang mogelijk omhoog gehouden worden door de mannen. Onze favoriete kleur geel was de winnaar en ik was stiekem blij dat het gedaan was want ik was heel erg moe.


ik en de taiko / 's avonds

Na bij Ayaka's grootouders genoten te hebben van sushi en sashimi (duur!!) gingen we nog even kijken naar de avondvoorstelling en dan was het al tijd om huiswaarts te keren want Ayaka had de volgende morgend les. We namen de nachtboot naar Osaka die heel erg luxueus was tot mijn verbazing. Wij hadden wel de goedkoopste tickets genomen en dat hield in dat je sliep in een grote kamer met een twintigtal futon of Japanse dunne matrassen en een dun lakentje. Normaal zou ik het heel koud gehad hebben maar omdat ik zo moe was heb ik als een roos geslapen tot we aankwamen om 7 uur smorgends.

Het was een bijzonder leuke ervaring en ik wil zeker nog eens terugkeren wanneer ik wat meer tijd heb want er is heel veel moois te bekijken in de Ehime-prefectuur.

Posted by tummyfish at 13:22 4 comments

4 Comments:

At 11:52 p.m., Anonymous Anoniem said...

je bent in Shikoku als een belangrijke gast ontvangen hé? Wat een kleurrijk spektakel!!!

 
At 11:56 p.m., Anonymous Anoniem said...

world commercial festival, karaoke, drum festival en dat allemaal op enkele dagen en nachten tijd!! Kan me best voorstellen dat je bioritme verstoord is.
MAMA

 
At 12:37 p.m., Anonymous Anoniem said...

helllo yudi
eindelijk een update lol
and a good one! wat moet ik zeg? 羨ましいですね... die fotos van Het matsuri zijn schieterend!
ps: nog veel sucess met u studies. :D
yiang

 
At 8:06 p.m., Anonymous Anoniem said...

Inderdaad lang geleden dat je nog een nieuwtje hebt gepost. Maar je agenda is precies volgeboekt met allerlei buitenschoolse activiteiten (heeft misschien iets te maken met de backpackers circle?)
Het is anders precies koek en ei tussen jou en je roommate! En ge wordt dan nog eens extra verwend door haar familie. Er komt geen einde aan al de sjol, hé, lucky bastard! Keep enjoying it!

Kutkind K - slaat haar kop tegen een denkbeeldige taiko - ouch!

 

Een reactie posten

<< Home