zondag, januari 21

Op z'n Japans

成人式 Seijinshiki - 8 januari
Op 8 januari werden alle jongens en meisjes die tussen april 2006 en april 2007 twintig jaar geworden zijn gevierd. In elke district van het land wordt er dan een ceremonie gehouden waar alle twintigjaren uit dat district uitgenodigd voor worden. Ruben, Hilde en ik als jongsten bij de buitenlandse studenten en dus alledrie twintig jaar, werden er ook voor uitgenodigd.
Het was een leuke ervaring om duizenden Japanse meisjes in kimono te zien, maar voor het eerst voelde ik me een echte buitenlander want wij vielen echt wel uit de boot met onze casual kleding.


Japanse twintigermeisjes in kimono / taiko-optreden

De ceremonie zelf ging van start met een taiko-optreden door kinderen van de lagere school. Daarna werden er een aantal speeches gehouden door belangrijke mensen van het district. Wat me echt stoorde en nog maar eens bevestigde dat de Japanse jeugd een aantal jaren achterstaat op de onze is dat bijna niemand in de zaal zijn mond hield terwijl er mensen hen aanspraken en feliciteerden. De meisjes bleven maar giechelen en foto's met hun gsm trekken enzovoort. (Tot mijn grote ergernis!)


theeceremonie / koekjes bij de thee

De ceremonie duurde niet zo lang en daarna waren er nog een aantal kleine activiteiten te doen zoals mini-fotootjes trekken of theeceremonie...
Eigenlijk stelde de ceremonie niet zo veel voor, maar ik ben toch heel blij dat ik heb kunnen meemaken hoe de overgang naar de 'adolescentie' hier gevierd wordt.

十日戎祭り Tooka Ebisu Matsur
i - 9 januari
Van 9 tot 11 januari gaat jaarlijks het Tooka Ebisu festival door in het Imamiya Ebisu schrijn in Osaka. Ongeveer een miljoen mensen (vooral mensen in de zakenwereld) zakken af naar het schrijn in de hoop dat hun zaak dan een commercieel succes zal worden het komende jaar.
De bedoeling is dat je bij een geluksmeisje (fukumusume) prulletjes koopt die je door hen aan een bamboetak laat hangen (want dat zou geluk brengen) en hoe meer van die prulletjes je aan je tak hebt hangen, hoe meer succes je zaak zal hebben (althans dat gelooft men graag). Zo'n prulletje kost 10 euro per stuk en veel mensen kochten ze allemaal (10 stuks) dus je kanje wel voorstellen hoeveel geld dat opbrengt!


inkom van het schrijn / geluksmeisjes

Aangezien Roos, Hilde en Pia geluksmeisjes en Ruben en Chuuken geluksjonges (takken uitdelen en wisselgeld aan de meisjes geven) waren geworden was het niet meer dan normaal dat ik ze ging bezoeken op het festival. Dus op de eerste dag van het festival besloten Cat, Tinne en ik hen te gaan opzoeken. Het was heel leuk om hen aan het werk te zien. Het was bovendien de eerste keer dat de tempel ook buitenlandse jongens en meisjes liet deelnemen dus ze kregen heel veel aandacht van het publiek en de media en zijn op tv en in de krant verschenen!



ik, Cat en Tinne / Hilde, Roos, Pia, Chuuken en Ruben aan het werk

Wat je toch allemaal meemaakt als buitenlandse student in Japan, ongelooflijk he!

Posted by tummyfish at 05:01 3 comments

3 Comments:

At 12:28 a.m., Anonymous Anoniem said...

Een testje of wij ook iets kunnen sturen naar u. Wij zijn Aline en Norbert uit Edegem, vrienden van je mama en Ronny

 
At 12:40 p.m., Anonymous Anoniem said...

Dag judith!
zoals je ondertusse wel weet kom ik wekelijks eens kijken naar je blog :)! En elke keer opnieuw ben ik jaloers! Zulke dingen meemaken lijkt me geweldig!! Geniet er dus nog maar van! En zet nog maar mooie foto's op je blog!

dikke zoen x corinne

 
At 1:17 p.m., Anonymous Anoniem said...

Wat ik was vergeten: beste wensen voor 2007!!

 

Een reactie posten

<< Home